Verkenners

Bij de Verkenners van scouting De Geuzen uit Alkmaar beleef je samen met je (nieuwe) vrienden supergave dingen. We leren overleven in de natuur, slapen minimaal twee keer per jaar in een Fort, doen gave spelen en gaan elk jaar op zomerkamp.

De Scouts van 11 tot en met 15 jaar heten Verkenners en het thema dat centraal staat bij deze groep is de ‘ontdekkingsreis’. Deze groep Scouts is relatief zelfstandig en leert samenwerken met anderen in de groep. Zo wordt de Scout voorbereid op de volgende speltak (de rowans) waarin hij of zij zelf activiteiten gaat organiseren.

Opkomsten

Iedere week hebben wij een opkomst, m.u.v. van de kerst- en zomervakantie. De ene week hebben wij middagtroep (14.00-17.00), de andere week avondtroep (19.00-21.00). Dit is, zodat wij dan ook dingen kunnen doen waarbij je duister of juist licht nodig hebt, zoals: avondspelen in het bos, werken met hout en touw (pionieren), kaart en kompas, koken op houtvuur en nog veel meer!

Installaties

Als je nieuw bent bij onze groep wordt je geïnstalleerd. Als je van buitenaf komt (niet van de welpen) dan krijg je tijdens de installatie een das en jouw insignes. Ook beloof je je hierbij aan de verkennerwet- en belofte te houden. Bij deze plechtige bijeenkomst zijn ouders en andere belangstellen van harte welkom!

Fortweekend

Sinds 1995 komen wij twee keer per jaar in Fort aan den Ham in Uitgeest om hier te helpen bij het groenonderhoud om het Fort heen. Wij knotten wilgen, snoeien bramen en baggeren de gracht uit. Als dank voor deze hulp mogen wij twee nachtjes in het Fort slapen, echt in de soldatenbedden in het Fort slapen en koken op het soldatengasfornuis! Ook installaties vinden hier veelal plaats, in het scoutingmuseum, dat ook in het Fort gevestigd is en zeker een bezoekje waard is!

fortweekend_kampvuur

D.S.W. – District Scouting Wedstrijden

Ieder jaar worden op Scouting Labelterrein het Naaldenveld de districtwedstrijden georganiseerd. Scouts uit de regio Alkmaar komen hier samen om een hike te lopen, te koken op houtvuur en toneel en spel samen te doen. Een goede manier om scouts uit de omgeving te leren kennen. Als de D.S.W gewonnen wordt, gaat de winnende patrouille naar de L.S.W., de landelijke scoutingwedstrijden. In 2006 heeft onze scoutinggroep, de Geuzen uit Alkmaar, deze landelijke wedstrijden gewonnen! Eerder en later zijn er vaker winnende patrouilles naar de L.S.W. gegaan en hoog geëindigd, maar er is nog niet weer gewonnen.

G.P.K. – Geuzen Pinkster Kamp

Sinds 2007 is er tijdens Pinksteren altijd het Geuzen Pinkster Kamp voor de Verkenners. Wij gingen daarvoor naar het N.P.K., het Noordelijk Pinkster Kamp in Groningen, maar dit was voor de afstand die we moesten afleggen en de voorbereidingen die naast de voorbereidingen voor de D.S.W. kwamen kijken, iets teveel om het leuk te houden. Daarom werd het G.P.K. opgericht, een survival- en bushcraftkamp bij het clubhuis. Het G.P.K. is uitgegroeid tot een van de favoriete kampen van vele verkenners.

Zomerkamp: het hoogtepunt van het jaar

Een week lang naar een Scouting labelterrein in Nederland, kamperen op z’n scouts. Dat wil zeggen, koken op houtvuur, eten in een zelfgebouwde keuken, slapen met jouw patrouille in een zelf opgezette tent, uitjes naar musea, avond- en themaspelen en een heerlijke week genieten van elkaars gezelschap en de natuur!

verkenner_kampvuur